Lennart Forsling, akvareller

Vernissage 20/11 kl. 12-15.

Välkommen på utställning med Lennart Forsling från Stockholm. Han visar sina akvareller 20/11 – 10/12 i Galleri Boken.

”Inför utställningen i Hofors med tema Fjäll och skärgård vill jag berätta följande:

Föreningen Konstintresse har varit min bästa konstskola, där fick jag som ung på 50-talet vara med på påskutställningar, stillebenmåleri, kroki, friluftsmåleri m.m.. Föreningens omfattande kulturgärning beskrivs engagerande i Holger Agerdals bok Konsten i brukssamhället (1996).

Konstintresse har inbjudit mig till flera utställningar. Min första separatutställning i Hofors var Vandringar i Nepal (1974) som blev mycket omskriven i lokalpressen. Därefter Naturmåleri (1982) och Friluftsmåleri (1998).

Konstintresse 60år/samlingsutställning (2001) deltog jag: Vad jag vill och varför.

År 2011 – Konstintresse 70år var jag utställningskommissarie för Wivica Forslings konstnärskap, en minnesutställning sammanvävd med Konstintresses kulturarv.

Min väg har gått från yrket som reklamtecknare och fjällturism med färdlederi till fri konstnär med fokus på akvarell- och friluftsmåleri. Sedan 70-talet är jag aktiv friluftsmålare, utställare och handledare/pedagog för konstprojekt. Min utställningsverksamhet på gallerier i Sverige har varit omfattande och jag finns representerad på många platser bl.a. på Nationalmuseum med akvarellen Den hemliga dalen (1995). Jag har ställt ut friluftsakvareller i Tyskland: Im Altem RATHAUS zu Miltenberg: Im Fruhtau zu Berge (1994) och i London: Exhibition Gallery of the Swedish Church, Mountain Landscapes in a Nordic Light (1996).”